top of page
חיפוש
  • צוות הפרויקט

עדכון חודשי #2

תודה על השתתפותכם בפרויקט 10K, שבו אנו משתמשים בשיטות חדשניות כדי לאפיין אישית את בריאותם של 10,000 איש בישראל ואתם ביניהם.

אנו עובדים כעת על הדו"חות הגנטיים שלכם שיגיעו בהמשך. המידע הגנטי של כל אדם הוא מעין קוד גנטי אישי ונקרא גם ״גנום״. הגנום הוא כלל הכרומוזומים שנמצאים כמעט בכל תאי הגוף ומורכבים מחומר שנקרא DNA. הגנום של בני האדם הוא מאוד דומה, אולם קיימת בכל זאת שונות בין בני האדם הקובעת את תכונותיהם. בדו״ח שתקבלו מאיתנו נציג בפניכם את הנטייה הגנטית שלכם לתכונות חיצוניות כגון גובה, צבע עיניים וסוג השיער. בנוסף, תקבלו מאיתנו את ההרכב הגנטי שלכם הקשור לתכונות הקשורות לחילוף חומרים ותזונה, כגון היכולת שלכם לספוג ביעילות ויטמינים כמו A, B12, חומצה פולית וכן סוכרים כגון לקטוז. הלקטוז הוא הסוכר העיקרי בחלב והוא מפורק בגוף על ידי האנזים לקטאז. בדרך כלל, לקטאז מיוצר במעי רק בשנים הראשונות לחייו של יונק. לאחר מכן, רמת האנזים יורדת ועקב כך יורדת גם היכולת לעכל כמויות גדולות של חלב. אבל חלק מהאנשים מסוגלים לייצר לקטאז לאורך כל חייהם ולפיכך יכולים לשתות חלב ללא תופעות לוואי. באוכלוסיות שונות ברחבי העולם, השכיחות המקומית של פנוטיפ התמדת ייצור הלקטאז משתנה בין 0 ל 100%. בקבוצת המחקר שלנו מצאנו כי רק ל- 1% מהנבדקים יש רקע גנטי שיכול לאפשר ייצור של לקטאז במעי גם בחיים הבוגרים, וכל השאר? ייאלצו להסתדר בלי לקטאז. מכיוון שקיימים גורמים נוספים שיכולים להשפיע על עיכול הלקטוז, לא כולם יסבלו מהעדרו. בפועל, אי סבילות ללקטוז נקבעת גם על ידי גורמים לא גנטיים כגון הרכב חיידקי המעיים שלך.

שמרו את התאריך Save the Date אנחנו מתכננים מפגש והרצאה למשתתפי המחקר ב-01.12.2019, פרטים בקרוב!

במסגרת המחקר נאספו עד כה נתונים רבים ומעניינים וביניהם

3,140 משתתפים במחקר עד כה

10,000 מספר היעד


1,930 משתתפות במחקר עד כה


1,210 משתתפים במחקר עד כה


8,300 שאלונים שמולאו


10,000 ימי תיעוד מחיישני רמות הסוכר


70,000 ארוחות מתועדות


300,000 בדיקות דם שהועלו



מה תרצו לשמוע מאיתנו? בנוסף לדו"ח חיישן הסוכר שכבר קיבלתם, אנחנו עובדים בימים אלו על דו"חות נוספים עבורכם. ביניהם דו"ח אוכלוסיית חיידקי המעיים שלכם ודו"ח גנטי. נשמח אם תענו על כמה שאלות קצרות כדי להמשיך את התקשורת באופן יעיל ומקדם.

עדכנו מידע רפואי באתר כוחו של המחקר הוא ביכולת לחזות שינויים עתידיים במדדים השונים ובמצב הבריאותי. כעבור שנה ממועד ביקורכם הראשון במכון ויצמן תקבלו מאיתנו שאלון מעקב ובהמשך גם הזמנה למפגש נוסף. במקביל, מאוד נשמח שתמשיכו להעלות לאתר הפרויקט בדיקות דם שביצעתם בחודשים האחרונים. תוכלו לעשות זאת מעמוד הבית על-ידי בחירה באפשרות להעלאת בדיקות דם.

מה חדש במדע?

גנטיקה מול אורח חיים - מה משפיע יותר על מחלות לב וכלי דם?

מחלות לב כליליות הן גורם המוות מספר אחד בעולם המערבי האחראי לכ-15% ממקרי המוות. בישראל כל שנה נפגעים עשרות אלפי גברים ונשים. אחד הגורמים הנחקרים ביותר והמשפיעים ביותר על התפתחות מחלות הלב הוא הגנטיקה שלנו. מחקרים מצאו שניתן לדרג את הפרטים באוכלוסייה על פי מדד סיכון גנטי המשקף את הנטייה של הפרט לפתח מחלת לב במהלך חייו. לפי מחקר שכלל עשרות אלפי משתתפים במספר מדינות, נמצא שלאנשים עם מדד סיכון גבוה יש סיכוי כמעט כפול לפתח מחלת לב ביחס לאנשים עם מדד סיכון נמוך. משמעות הממצא היא שלגנטיקה שלנו ככל הנראה תפקיד משמעותי בקביעת הסיכון שלנו לפתח מחלת לב. יחד עם זאת, קיימים גורמים אחרים אשר יכולים להשפיע על התפתחות המחלה.

זה זמן רב שאנו שומעים שאורח חיים בריא מפחית את הסיכון לפתח מחלות לב, והמחקר הנוכחי בחן עד כמה ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת לב בהינתן הסיכון הגנטי שלנו. החוקרים מדדו ארבעה משתנים המשקפים את אורח חיי המשתתפים ודירגו את המשתתפים במחקר עפ"י משתנים אלו. המשתנים שנמדדו כללו: עישון, השמנה, פעילות גופנית תדירה ודיאטה "בריאה". על פי משתנים אלו, החוקרים חילקו את המשתתפים במחקר לשלוש קבוצות של אורח חיים מומלץ, אורח חיים בינוני ואורח חיים לא מומלץ.

המחקר מצא שלאנשים אשר היו בסיכון הגנטי הגבוה ביותר אבל גם בקבוצה בעלת אורח החיים המומלץ היה סיכון מופחת בקרוב ל-50 אחוז לפתח מחלות לב לעומת אנשים באותה קבוצת סיכון גנטית שהיו בעלי אורח חיים לא מומלץ. המסקנה העולה מן המחקר היא שייתכן וניתן להפחית את הסיכון לפתח מחלת לב על ידי שינוי אורח החיים, ללא קשר לרקע הגנטי אשר אינו ניתן לשינוי.

כיוון שפעילות גופנית היא חלק חשוב מאוד מאורח חיים בריא, עניין אותנו לבדוק איזה פעילות גופנית אתם עושים. בקרב משתתפי המחקר שעברו את שני שבועות הניטור אצלנו, בדקנו מה היו שלושת סוגי הפעילות הגופנית הנפוצים ביותר וגילינו כי הנפוצה ביותר היא הליכה; כ- 25% מכם בחרו בהליכה. מעניין שכ- 11% מכם בחרו להירגע עם יוגה ופילאטיס. שמחנו לגלות שכ-9% מכם בחרו בריצה. באופן כללי המשתתפים שלנו היו פעילים מאוד: 85% דיווחו שעסקו בפעילות גופנית במשך הניטור, מתוכם כ- 60% גיוונו עם שני סוגים של פעילות גופנית ו- 30% עסקו בשלושה סוגים ומעלה.


נתראה בחודש הבא,

צוות הפרויקט

34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page